21 września 2023 r. odbyła się organizowana przez Kancelarię HANTON oraz Fundację Pro Kolej debata pt. „Walka z wykluczeniem komunikacyjnym – Jak skutecznie rozwijać transport publiczny w regionach?”. Wydarzenie zyskało uznanie ze strony uczestników i zostało docenione jako ważne forum wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z problematyką walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Tematyka wydarzenia okazała się na tyle interesująca, że sala 1A targów TRAKO niemal w całości się wypełniła.
Oficjalne otwarcie i wprowadzenie poprowadzili Partner Zarządzający Kancelarii HANTON r.pr. dr Michał Zięba oraz Prezes Zarządu Fundacji Pro Kolej dr Jakub Majewski.
Debatę poprzedziło wystąpienie wprowadzające przedstawiciela Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Pana Krzysztofa Szerkusa. Przedstawiciel RPO omówił zagadnienie prawa do transportu publicznego, jako potencjalnego prawa obywatelskiego. W prelekcji nakreślono tezę, zgodnie z którą wykluczenie komunikacyjne może ograniczać lub nawet uniemożliwiać realizację obywatelskich praw jednostki wynikających bezpośrednio z Konstytucji RP.
W panelu dyskusyjnym uczestniczyło sześciu prelegentów:
Moderatorem debaty był Partner Zarządzający Kancelarii HANTON r.pr. dr Michał Zięba.
Podczas debaty prelegenci dyskutowali m.in. na takie tematy jak:
Mecenas Michał Zięba podsumował główne punkty dyskusji, wskazując na to, że wprawdzie prawo do transportu publicznego nie wynika wprost z Konstytucji to jednak brak takiego transportu uniemożliwia realizację innych praw obywatelskich. Jak słusznie podkreślił przedstawiciel Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, pomimo że istnienie, czy też funkcjonowanie transportu publicznego nie jest konstytucyjnym prawem obywatela, to jest warunkiem umożliwiającym (często koniecznym) realizację wielu praw i wolności obywatelskich, w szczególności do ochrony zdrowia, edukacji, pracy, wolności poruszania się oraz wyboru miejsca zamieszkania i pobytu. Podsumowując można także postawić tezę, że konstytucyjny nakaz ochrony środowiska dodatkowo wzmacnia zobowiązanie Państwa (rozumianego sensu largo, włączając organy samorządu terytorialnego) do rozwoju transportu publicznego, co może stanowić dodatkowy argument do zintensyfikowania działań Państwa zmierzających do przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu.
Po zakończeniu wydarzenia uczestnicy mieli okazję do networkingu i wymiany spostrzeżeń związanych z jakże istotnym tematem wykluczenia komunikacyjnego.
Panelistom serdecznie dziękujemy za ciekawą i merytoryczną dyskusję, zaś uczestnikom na widowni za tak liczną obecność.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli:
Patronami medialnymi byli:
Prawomocne rozstrzygnięcie sądu potwierdziło słuszność dochodzonych roszczeń, co kolejny raz dowiodło skuteczności prawników kancelarii HANTON w reprezentacji klientów w sprawach dotyczących odpowiedzialności członków zarządu.
14 kwietnia 2025 roku odbyła się kolejna edycja Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR, którego partnerem była kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy. Wydarzenie zgromadziło ponad 2000 uczestników i stanowiło platformę wymiany doświadczeń w zakresie ochrony środowiska, zielonej energetyki i neutralności klimatycznej.
XIV edycja Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego w Wiśle dobiegła końca. To unikalne wydarzenie łączące branże kolejową polską i czeską, jak i środowiska SRK i transportu intermodalnego.
3 marca 2025 roku odbyła się piąta edycja konferencji „Prawo kolejowe – inwestycje, negocjacje, procedury”, organizowana przez Fundację ProKolej oraz Urząd Transportu Kolejowego.
Nowy zespół trakcyjny Plus 228M został oficjalnie odebrany przez Zamawiającego, co stanowi ważny krok w realizacji projektu. Kancelaria HANTON miała przyjemność wspierać ten proces, zapewniając kompleksową obsługę prawną przy wprowadzaniu pojazdu do obrotu oraz doradzając Fabryce Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. na etapie wykonawczym.