Kancelaria HANTON współorganizatorem debaty na TRAKO 2023 na temat przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu

Kancelaria HANTON współorganizatorem debaty na TRAKO 2023 na temat przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu

21 września 2023 r. odbyła się organizowana przez Kancelarię HANTON oraz Fundację Pro Kolej debata pt. „Walka z wykluczeniem komunikacyjnym – Jak skutecznie rozwijać transport publiczny w regionach?”. Wydarzenie zyskało uznanie ze strony uczestników i zostało docenione jako ważne forum wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z problematyką walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Tematyka wydarzenia okazała się na tyle interesująca, że sala 1A targów TRAKO niemal w całości się wypełniła.

Oficjalne otwarcie i wprowadzenie poprowadzili Partner Zarządzający Kancelarii HANTON r.pr. dr Michał Zięba oraz Prezes Zarządu Fundacji Pro Kolej dr Jakub Majewski.

Debatę poprzedziło wystąpienie wprowadzające przedstawiciela Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Pana Krzysztofa Szerkusa. Przedstawiciel RPO omówił zagadnienie prawa do transportu publicznego, jako potencjalnego prawa obywatelskiego. W prelekcji nakreślono tezę, zgodnie z którą wykluczenie komunikacyjne może ograniczać lub nawet uniemożliwiać realizację obywatelskich praw jednostki wynikających bezpośrednio z Konstytucji RP.

W panelu dyskusyjnym uczestniczyło sześciu prelegentów:

  • Andrzej Bittel – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. Przeciwdziałania Wykluczeniu Komunikacyjnemu
  • Iwona Budych – Prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe
  • dr Karol Kłosowski – Dyrektor Departamentu Przewozów Pasażerskich, UTK
  • Adam Pawlik – Prezes Polregio S.A.
  • Tomasz Warchoł – Prezes Kolei Małopolskich
  • Dominika Żelazek – Prezes, Arriva Polska

Moderatorem debaty był Partner Zarządzający Kancelarii HANTON r.pr. dr Michał Zięba.

Podczas debaty prelegenci dyskutowali m.in. na takie tematy jak:

  • Czy polska infrastruktura kolejowa jest przygotowana na wzrost przewozów i częstotliwości pociągów? Które realizowane i planowane inwestycje poprawiają potencjał do rozwoju przewozów lokalnych?
  • Dlaczego walka z wykluczeniem transportowym jest taka ważna dla lokalnych społeczności i czy ma również szerszy wymiar - regionalny lub krajowy?
  • Jak zwiększać potoki pasażerów w transporcie kolejowym? Jakie największe wyzwania stoją przed samorządowymi przewoźnikami kolejowymi?
  • Jak mógłby wyglądać nowy lub ulepszony system finansowania wojewódzkich przewozów pasażerskich w służbie publicznej? Czego dzisiaj brakuje w systemie finansowania przewoźnikom pasażerskim?
  • Czy otwarcie rynku może pomóc w walce z wykluczeniem transportowym? Kto może zyskać na konkurencji w regionach?
  • Pozyskiwanie taboru kolejowego przez organizatorów PTZ oraz przez przewoźników – plusy i minusy każdego z rozwiązań.

Mecenas Michał Zięba podsumował główne punkty dyskusji, wskazując na to, że wprawdzie prawo do transportu publicznego nie wynika wprost z Konstytucji to jednak brak takiego transportu uniemożliwia realizację innych praw obywatelskich. Jak słusznie podkreślił przedstawiciel Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, pomimo że istnienie, czy też funkcjonowanie transportu publicznego nie jest konstytucyjnym prawem obywatela, to jest warunkiem umożliwiającym (często koniecznym) realizację wielu praw i wolności obywatelskich, w szczególności do ochrony zdrowia, edukacji, pracy, wolności poruszania się oraz wyboru miejsca zamieszkania i pobytu. Podsumowując można także postawić tezę, że konstytucyjny nakaz ochrony środowiska dodatkowo wzmacnia zobowiązanie Państwa (rozumianego sensu largo, włączając organy samorządu terytorialnego) do rozwoju transportu publicznego, co może stanowić dodatkowy argument do zintensyfikowania działań Państwa zmierzających do przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu.

Po zakończeniu wydarzenia uczestnicy mieli okazję do networkingu i wymiany spostrzeżeń związanych z jakże istotnym tematem wykluczenia komunikacyjnego.

Panelistom serdecznie dziękujemy za ciekawą i merytoryczną dyskusję, zaś uczestnikom na widowni za tak liczną obecność.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli:

  • Ministerstwo Infrastruktury
  • Rzecznik Praw Obywatelskich
  • Urząd Transportu Kolejowego
  • Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe
  • Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych

Patronami medialnymi byli:

  • Rynek Kolejowy
  • Sektor Kolejowy
  • Kurier Kolejowy

 

Najnowsze artykuły

  • Ekspercki komentarz Partnera HANTON w Investor Real Estate Expert

    Ekspercki komentarz Partnera HANTON w Investor Real Estate Expert

    18-12-2024

    Polecamy uwadze wypowiedź mec. Łukasz Dziamski - Partnera HANTON Szalc Zięba & Partnerzy, udzielonej INVESTOR Real Estate Expert. Tematem przewodnim publikacji była problematyka stanu obiektów zabytkowych w Polsce. Mec. Łukasz Dziamski wraz z Sylwią Wańską, Krzysztofem Budziszem, Michałem Romańskim i Adrianem Sobieszczańskim udzielili odpowiedzi na nurtujące pytanie, które coraz częściej pojawia się w przestrzeni publicznej: „Dlaczego nadal tak wiele zabytków nie jest remontowanych?”

  • HANTON partnerem prawnym Kongresu Polska Moc Biznesu 2024

    HANTON partnerem prawnym Kongresu Polska Moc Biznesu 2024

    04-12-2024

    Dnia 2 grudnia na PGE Narodowym odbyła się IV edycja Kongresu Polska Moc Biznesu. Organizatorami spotkania byli Fundacja Czyste Powietrze oraz Fundacja Pozytywnych Idei. Misją Kongresu Społeczno – Gospodarczego jest stworzenie przestrzeni do owocnych dialogów, wymiany poglądów oraz wzajemnych inspiracji, celem wdrożenia pozytywnych zmian w polskiej gospodarce opartych na zrównoważonym rozwoju i odpowiedzialności społecznej.

  • Kancelaria HANTON partnerem XIV edycji Kongresu Kolejowego

    Kancelaria HANTON partnerem XIV edycji Kongresu Kolejowego

    25-11-2024

    Za nami ważne wydarzenie z branży transportu kolejowego 14 edycja „Kongresu Kolejowego”, którego organizatorami byli Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Wydawnictwo Rynek Kolejowy oraz Forum Kolejowe Railway Business Forum. Konferencja odbyła się w czwartek 14 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Kongres Kolejowy to jedno z największych oraz najbardziej prestiżowych wydarzeń konferencyjnych z sektora transportu szynowego.

  • Nowa publikacja autorstwa prawników z HANTON w kwartalniku IKAR

    Nowa publikacja autorstwa prawników z HANTON w kwartalniku IKAR

    14-11-2024

    Kolejna publikacja autorstwa prawników z kancelarii HANTON w Kwartalniku IKAR, tj. najbardziej prestiżowym wydawnictwie zajmującym się pograniczem prawa, ekonomii i aspektów technicznych, czyli sektorami regulowanymi. W najnowszym Internetowym Kwartalniku Antymonopolowym i Regulacyjnym (IKAR) został opublikowany artykuł pt.: „Czy bez regulacji możliwa jest ekologiczna kolej?” przygotowany przez naszych specjalistów od prawa kolejowego r.pr. Ewelinę Nieznalską oraz r.pr. Annę Głusiec. 

  • Kancelaria HANTON brązowym partnerem TERMINALS 2024

    Kancelaria HANTON brązowym partnerem TERMINALS 2024

    17-10-2024

    Za nami międzynarodowy „Kongres Branży TSL. Terminale Europa-Azja” zorganizowany przez Izbę Przemysłowo-Handlową Polska-Azja oraz Polsko-Ukraińską Izbę Gospodarczą. Wydarzenie odbyło się w dniach 16-17 października w hotelu Double Tree By Hilton w Warszawie. Międzynarodowe wydarzenie TERMINALS 2024 zgodnie z zapowiedziami okazało się być miejscem wymiany olbrzymiej dawki wiedzy, ciekawych prelekcji oraz wysokiej klasy networking'u z przedstawicielami największych firm branżowych TSL w Polsce.