Pakiet mobilności w projekcie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym

Pakiet mobilności w projekcie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym

Cel nowelizacji

29 lipca 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 27 lipca 2021 r. Zasadniczym celem projektowanej ustawy jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów tzw. Pakietu Mobilności I, obejmującego zbiór przepisów unijnych regulujących zasady międzynarodowego transportu drogowego.

Celem przepisów przyjętych na poziomie unijnym jest uregulowanie oraz usprawnienie funkcjonowania rynku transportowego w Unii Europejskiej. Projekt nowelizacji krajowej, ustalony w oparciu o treść przyjętych przepisów unijnych, przewiduje istotne zmiany w zakresie świadczenia usług transportu drogowego.

Wyłączenie stosowania przepisów o podróży służbowej wobec kierowców

Do najważniejszych z zaproponowanych nowelizacją zmian należy wyłączenie stosowania przepisów o podróży służbowej wobec kierowców, co spowoduje przeniesienie dotychczasowych kosztów w skład ich wynagrodzeń. Powyższe rozwiązanie może skutkować mniejszą konkurencyjnością polskich przedsiębiorców z uwagi na znaczące zwiększenie kosztów zatrudnienia, a nawet prowadzić do redukcji miejsc pracy. Alternatywą dla przedsiębiorców będzie przekształcanie stosunku pracy na relacje B2B na szeroką skalę.

Rozszerzony katalog obowiązków dla przedsiębiorców i kierowców oraz zwiększony zakres kontroli

W treści proponowanej ustawy przewidziano wprowadzenie obowiązku posiadania licencji dla lżejszej kategorii pojazdów używanych do przewozu (2,5-3,5 tony), co wprowadza dodatkowe utrudnienia zarówno dla przedsiębiorców jak i samych kierowców.  

Ponadto projekt ustawy wprowadza dodatkowe regulacje, dotyczące wszystkich przedsiębiorców wykonujących zarobkowe towarowe przewozy drogowe w zakresie posiadania siedziby, dobrej reputacji i kompetencji zawodowych.

W obecnym projekcie doprecyzowano również przepisy w zakresie kontroli operacji transportowych, rozszerzając zakres obowiązków kontrolowanego. Proponowane rozwiązania poszerzą katalog naruszeń przepisów odnoszących się do czasu prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynku kierowców oraz stosowania tachografów.

Poszerzenie zakresu kontrolowanych aspektów może powodować wydłużenie czasu jakiego funkcjonariusze służb kontrolnych będą potrzebowali na analizę danych dotyczących aktywności kierowców rejestrowanych za pośrednictwem tachografów, co może się przekładać na przedłużenie czasu kontroli.

Od strony formalnej i administracyjnej przedsiębiorcy powinni również oczekiwać zmian w zakresie swoich obowiązków związanych z wymogiem posiadania siedziby przedsiębiorcy, w której umożliwiony będzie dostęp do oryginałów dokumentów dotyczących głównej działalności transportowej prowadzonej przez przedsiębiorcę. Z uwagi na uszczegółowiony zakres obowiązkowego przechowywania dokumentów, przedsiębiorców obejmie wymóg informowania o adresach siedziby oraz posiadanych lokali, już m. in. we wniosku o udzielenie licencji.  

Co dalej?

Stosowanie nowego prawa będzie miało zasadniczy wpływ na szereg aspektów związanych z rynkiem transportu. W tym przyszłą strukturę sektora transportowego oraz koszty i konkurencyjność wielu sektorów przemysłu.

Zmiany w zakresie przepisów dotyczących transportu drogowego, w tym nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika, jak i rynku, a także przepisy socjalne związane z obowiązkiem stosowania tachografów przez przewoźników użytkujących lekkie pojazdy dostawcze, choć  w zamyśle prawodawcy unijnego mające przyczynić się do zapewnienia m. in. uczciwej konkurencji na międzynarodowym rynku przewozów, mogą spowodować znaczące utrudnienia dla przedsiębiorców, którzy ugruntowali swoją pozycję rynkową bazując na dotychczasowych regulacjach krajowych.

Projekt nowelizacji jest na ostatnim etapie konsultacji publicznych. Miejmy nadzieję, że jego projektodawca uwzględni postulaty środowiska i finalne postanowienia akty prawnego będą korzystniejsze uczestników rynku. 

 

Najnowsze artykuły

  • Kancelaria HANTON uczestnikiem Komitetu ds. Energii w ramach członkostwa w Polsko - Ukraińskiej Izbie Gospodarczej

    Kancelaria HANTON uczestnikiem Komitetu ds. Energii w ramach członkostwa w Polsko - Ukraińskiej Izbie Gospodarczej

    08-03-2024

    Partnerzy Kancelarii HANTON mieli przyjemność uczestniczyć w spotkaniu Komitetu ds. Energii zorganizowanym przez Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza w Centrum Kreatywności Targowa | Targowa Creativity Centre. Inauguracyjne spotkanie otworzyło cykl komitetów merytorycznych zaplanowanych przez Izbę w celu wzmocnienia stanowisk oraz postulatów członków PUIG. Tematem przewodnim minionej debaty była współpraca firm energetycznych po obu stronach granicy polsko – ukraińskiej oraz wsparcie infrastruktury Ukrainy przez polskich przedsiębiorców. Podczas spotkania omówiono możliwości współpracy polskich i ukraińskich sektorów energetycznych, a także wyzwania oraz przeszkody, które mogą pojawić się w związku z ich realizacją. Uczestnicy wskazali na konieczność wykorzystania potencjału współpracy naukowej, wymiany wiedzy oraz wzmocnienia współpracy na rynku gazowym. Poruszono również temat zastosowania dronów w działaniach wojennych i wykorzystania lokalnych zasobów energetycznych do transformacji energetycznej.

  • Kancelaria HANTON członkiem Izby Gospodarczej Transportu Lądowego

    Kancelaria HANTON członkiem Izby Gospodarczej Transportu Lądowego

    29-02-2024

    Z przyjemnością zawiadamiamy, iż w minionym tygodniu przystąpiliśmy do kolejnej izby gospodarczej – IGTL - stając się tym samym oficjalnym jej członkiem. Jest nam niezmiernie miło, że grono firm członkowskich, do których przynależymy nieustannie się rozrasta! Izba Gospodarcza Transportu Lądowego to organizacja samorządu gospodarczego reprezentująca firmy związane z transportem kolejowym i inwestycjami infrastrukturalnymi. Została powołana w 1995 roku, aby aktywnie współpracować z instytucjami krajowymi i europejskimi w zakresie regulacji dotyczących transportu kolejowego oraz inwestycji, a także chronić interesów firm członkowskich. W ramach Izby Gospodarczej Transportu Lądowego funkcjonują sekcje branżowe: Przewoźników Kolejowych, Wagonów i Spedycji oraz Budownictwa Kolejowego. Zasadnicze obszary ich działalności to m. in.: zasady oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej, przepisy techniczne i bezpieczeństwo, a także działalność inwestycyjna w zakresie infrastruktury, a w szczególności w zakresie zasad wyboru wykonawców oraz warunków kontraktowych.

  • Kancelaria HANTON członkiem Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej

    Kancelaria HANTON członkiem Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej

    21-02-2024

    To już oficjalne – Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy dołączyła do Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej. Cieszymy się na możliwość współpracy z członkami PUIG, ponieważ to dla nas kolejny krok w nawiązywaniu i rozwijaniu cennych międzynarodowych relacji biznesowych. Podstawą przynależności do Izby będzie owocna współpraca oraz wzajemne wsparcie. Wierzymy, że wspólnie możemy więcej!

  • Artykuł autorstwa radcy prawnego Michała Zięby Regulacyjne bottlenecks czyli „wąskie gardła” w kolejowych przepisach prawnych

    Artykuł autorstwa radcy prawnego Michała Zięby Regulacyjne bottlenecks czyli „wąskie gardła” w kolejowych przepisach prawnych

    19-02-2024

    Polecamy lekturze publikację radcy prawnego Michała Zięby, Partnera Zarządzającego HANTON dotyczącą "Regulacyjnych bottlenecks w kolejowych przepisach prawnych. Niniejszy artykuł powstał jako zestawienie kilku wybranych przemyśleń z bieżącej działalności prawniczej na rzecz Klientów. Opisane poniżej prawne „wąskie gardła” są mniej lub bardziej uciążliwe, ale w ocenie autora publikacji łączy je jedno – wymagają prędzej czy później rozstrzygnięcia na poziomie decyzyjnym i legislacyjnym, a co najmniej ponownego zastanowienia nad potrzebą ich utrzymywania.

  • Kancelaria HANTON prelegentem podczas konferencji Energia PL zorganizowanej w ramach Targów ENEX

    Kancelaria HANTON prelegentem podczas konferencji Energia PL zorganizowanej w ramach Targów ENEX

    14-02-2024

    W dniach 7-8 lutego 2024 r. w Kielcach odbyły się XXVI Międzynarodowe Targi Energetyki i Elektrotechniki oraz Odnawialnych Źródeł Energii ENEX. To najważniejsze i największe wydarzenie w branży OZE w Polsce, organizowane od 25 lat. Eksperci HANTON otrzymali zaproszenie do wygłoszenia prelekcji w ramach jednego z wydarzeń towarzyszących Targom ENEX - konferencji Energia PL.