Kancelaria HANTON opracowała dla Klienta strategię postępowania w oparciu o artykuł 15r Ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: „KoronawirusU”). Przepis ten stanowi samoistną podstawę do zmiany umów zawartych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: „PZP”). W celu modyfikacji umowy w trybie art. art. 15r KoronawirusU konieczne jest spełnienie pewnych warunków.
Warunki zmiany umowy na mocy art. 15r KoronawirusU
Na mocy art. 15r KoronawirusU strony umowy w sprawie zamówienia publicznego w rozumieniu PZP powinny niezwłocznie, wzajemnie informować się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić.
Strona umowy w celu skorzystania z uprawnienia przewidzianego przez ustawodawcę w art. 15r KoronawirusU oprócz poinformowania kontrahenta o wspomnianym wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na jej należyte wykonanie ma również obowiązek potwierdzenia tego wpływu. W art. 15r KoronawirusU znajduje się przykładowy katalog oświadczeń i dokumentów, które mogą świadczyć o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie umowy. Ustawodawca wskazał otwarty katalog takich dokumentów, spośród których dwa dotyczą działań administracji, a trzy kolejne leżą po stronie wykonawcy. Należy jednak pamiętać, że nic nie stoi na przeszkodzie powołania się przez stronę umowy na inne dokumenty i oświadczenia, które potwierdzają ten wpływ. Mogą to być zarówno dokumenty wystawione przez podmioty zewnętrzne np. kopie decyzji administracyjnych organów administracji publicznej, jak i oświadczenia strony umowy lub jej podwykonawców i dostawców.
Zarówno forma przekazywanych dowodów, jak i sposób ich przekazywania jest pozostawiony woli stron, ustawodawca w tym zakresie nie narzuca żadnych ograniczeń. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się natomiast przekazanie takich materiałów pisemnie, w postaci oryginałów lub kopii.
Zgodnie z art. 15r ust. 3 KoronawirusU strona umowy na podstawie otrzymanych oświadczeń lub dokumentów, o których mowa powyżej, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania, przekazuje drugiej stronie swoje stanowisko, wraz z uzasadnieniem.
Zamawiający, po stwierdzeniu, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19, o których mowa w ust. 1 art. 15r KoronawirusU wpływają na należyte wykonanie umowy, w uzgodnieniu z wykonawcą dokonuje zmiany umowy. Jako przykładowe formy zmiany ustawodawca wskazał m.in.:
Możliwość dokonania powyższych modyfikacji jest ograniczona, dokonanie zmian jest dopuszczalne, o ile wzrost wynagrodzenia spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekroczy 50% wartości pierwotnej umowy. Jak podkreśla się w piśmiennictwie poświęconym art. 15r KoronawirusU, zagregowana wartość aneksów może być jednak wyższa niż wskazany próg oraz wyższa niż pierwotna wartość umowy.
Modyfikacja kar umownych
W trybie art. 15r KoronawirusU istnieje również możliwość zmiany kar umownych. Spełnione muszą być te same warunki co w przypadku zmiany umowy tj. niezwłoczne powiadomienie drugiej strony o okolicznościach uzasadniających wydłużenie czasu realizacji i wykazanie, że trudności związane z COVID-19 były powodem opóźnienia.
W najnowszym Internetowym Kwartalniku Antymonopolowym i Regulacyjnym (IKAR) zostały opublikowane dwa artykuły autorstwa prawników z Kancelarii HANTON poruszające teoretyczne i praktyczne problemy regulacji sektora kolejowego.
27 kwietnia 2023 r. w Warszawie odbyła się Konferencja „Elastyczność sieci oraz magazynowanie energii”, której partnerem prawnym była Kancelaria HANTON.
Na Uniwersytecie Warszawskim w dniach 20-21 kwietnia odbył się Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2023.
Zielony Przewodnik The Legal 500 dla Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki na rok 2023 r. został właśnie opublikowany.
27 marca 2023 roku odbyła się trzecia edycja konferencji „Prawo kolejowe”, organizowana przez Fundację ProKolej oraz Urząd Transportu Kolejowego.